Ile kosztuje reklama na Facebooku?

wyszukiwarka Google  Ile kosztuje reklama na Facebooku? 170916 0001
Wyszukiwarka Bankomatów
16 września 2017
Jak pobrać fakturę z Facebooka?
24 września 2017

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Jedno z pytań, które pada na każdym moim szkoleniu brzmi: ile kosztuje reklama na Facebooku. Nic dziwnego. Facebook nie pomaga zrozumieć zawiłości swojego systemu ani przewidzieć, z jakimi kwotami musimy się liczyć. Dlatego dziś wyjaśnię Ci jak ten system działa krok po kroku. 

Reklama na Facebooku jest systemem aukcyjnym. To oznacza, że stawki poszczególnych reklamodawców czy nawet pojedynczych kreacji różnią się między sobą. Portal Zuckerberga bierze pod uwagę szereg czynników, od których zależy, ile pieniędzy nam zabierze. 

Na część z tych czynników mamy wpływ. Inne z kolei są niezależne od nas. Warto znać je wszystkie, bo dzięki temu możemy starać się obniżyć stawki, prowadząc na przykład testy A/B. 

Przyjrzyjmy się więc po kolei wszystkim znanym elementom systemu obliczania kosztów reklamy. 

 

Ustawienia reklamy na Facebooku – od celu kampanii po umiejscowienia

Każde z ustawienie ma (lub może mieć) wpływ na to, ile kosztuje reklama na Facebooku. Tworzy to skomplikowany system wzajemnych zależności, w którym zmiana jednego czynnika może podnieść lub obniżyć stawkę za kliknięcie, lead czy inną oczekiwaną przez nas akcję. 

Wpływ mają czynniki oczywiste, jak na przykład wybór celu reklamowego. Przykładowo, możemy chcieć generować wejścia na stronę za pomocą jednego z dwóch celów reklamowych: Zasięgu lub Ruchu. Porównanie kosztów kliknięcia obu kampanii pokaże, że jedna z nich zdobywała użytkowników taniej. Uwaga: nie zawsze będzie to Ruch!

Inny przykład? Umiejscowienia oraz urządzenia. Zazwyczaj wejścia użytkowników z urządzeń mobilnych są tańsze niż z komputerów stacjonarnych i laptopów. Dwa Zestawy Reklam różniące się tylko tym jednym elementem będą więc osiągały odmienne wyniki i różniły się stawkami. 

Oto przykładowe koszty leadów z jednej z moich kampanii w podziale na urządzenia. Jak widać, w tym przypadku taniej pozyskiwałem kontakty z urządzeń stacjonarnych.

pozyskiwanie kontaktów facebook  Ile kosztuje reklama na Facebooku? lead ads facebook 1024x109

 

Grupa docelowa

To, ile kosztuje reklama na Facebooku zależy również od grupy docelowej. I to na kilka sposobów. 

Po pierwsze, wpływ na stawki ma wielkość grupy

Jeżeli Twoja grupa będzie zbyt szeroka, Facebook skasuje Cię dużo drożej. Dlaczego? Ponieważ nie przyłożyłeś się wystarczająco do swojego zadania. Nie sprecyzowałeś odbiorców reklamy. Przez to prawdopodobnie zobaczą ją ludzie, którzy nie są nią zainteresowani. To z punktu widzenia Facebooka zbrodnia zasługująca na najwyższy wymiar kary – najwyższe stawki! Do tego wątku jeszcze wrócimy.

Wydawałoby się więc, że ideałem będzie wąska grupa docelowa, na przykład kilka tysięcy osób. Natomiast to również może być problematyczne. Bardzo wąska grupa, która mało angażuje się pod reklamami prawdopodobnie będzie drogo kosztowała. 

Po drugie, koszt dotarcia do danej grupy zależy od tego, ile osób jednocześnie chcę do niej trafić. Jednym słowem: konkurencja.

Facebook pokazuje określoną liczbę reklam użytkownikom w ciągu dnia. Musi dbać o to, by nam się w miarę przyjemnie na portalu siedziało (tak, on naprawdę chce naszego dobra!). W związku z tym podejmuje decyzje, czyje reklamy wyświetlić.

Są grupy, o które bije się mniejsza liczba reklamodawców lub są odpowiednio duże, by dla każdego znalazło się miejsce (na przykład szerokie kategorie zainteresowań). Wówczas kwoty będą mniejsze. Są za to grupy specjalistyczne z dużą konkurencją – tutaj poniżej pewnej kwoty za kliknięcie zwyczajnie nie uda się zejść – kwoty nawet kilkukrotnie wyższej niż w innej grupie docelowej. 

Jak duże są to różnice? Prowadzę kampanie, gdzie lead (pozyskany adres e-mail) kosztuje 20 groszy, ale i takie, gdzie ten koszt wynosi ponad 100 złotych. Są kampanie, w których kliknięcie kosztuje 2 grosze, jak i takie, gdzie ta kwota oscyluje w okolicach 4-5 złotych. 

Przykładowo: to koszty za kliknięcie kilku zestawów reklam. Kreacje i ustawienia identyczne, różnią się jedynie grupami. Najniższy koszt – 7 groszy. Najwyższy – kilka razy więcej!

koszty grup docelowych na facebooku  Ile kosztuje reklama na Facebooku? grupy docelowe facebook koszty

Wskaźnik Trafności

Nie wiem czy wiesz, ale Facebook ma wskaźnik, który podpowiada, jak dobra jest Twoja reklama. Nazywa się Wskaźnik Trafności. Poświęciłem mu osobny wpis (polecam!), więc teraz powiem krótko: jest to wynik w skali od jednego do dziesięciu, który odzwierciedla jakość Twojej reklamy.

Jakość specyficznie zrozumianą. Wpływa na nią kilka czynników – CTR, pozytywne reakcje na reklamę (lajki, komentarze, szery), jak i te negatywne.

Jak widzisz, Wskaźnik (Współczynnik) Trafności to kilka elementów w jednym. CTR to dla Facebooka informacja o tym, jak dobrze dopasowałeś kreację do grupy. Założenie jest proste: ciekawa, atrakcyjna reklama zachęca do akcji. Im więcej osób klika, tym reklama będzie tańsza.

Podobnie z reakcjami. Pozytywne pokazują, że reklama się podoba. Negatywne – że nie. Facebook bierze to pod uwagę, ustalając stawki, ale nie tylko. To, jak często Twoja reklama będzie się wyświetlać reprezentantom danej grupy zależy właśnie od liczby reakcji i ich rodzaju.   

Nie należy się fiksować na Wskaźniku Trafności. Traktuj go jako podpowiedź – może być czytelnym sygnałem, że z reklamą jest coś nie tak, na przykład kreacja nie podoba się grupie odbiorców. Pamiętaj jednak, że przede wszystkim odzwierciedla popularność Twojej reklamy. Nie mówi o jej skuteczności sprzedażowej.

Te dwa elementy mogą być oczywiście powiązane, ale nie zawsze. Prowadzę kampanie, w których reklamy o wysokim Wskaźniku Trafności nie sprzedają, a takie o średniej wartości tego współczynnika (4-5) konwertują jak szalone.

Jak to wygląda u Ciebie? Odpowiedzi szukaj w Google Analytics. Znajdziesz je, jeśli korzystasz z linków UTM.

 

Wydatki na reklamę

Zostawiłem ten element na koniec, bo nie chciałem, byś się na nim zanadto koncentrował. Koszty reklamy zależą od kwoty, którą chcesz przeznaczyć. Wiąże się to z dwoma ustawieniami. 

Po pierwsze, budżetem na reklamę – całkowitym bądź dziennym – czyli sumą, jaką przygotowałeś i jesteś gotów wydać.

Po drugie, stawką za akcję (np. kliknięcie). Ta może być automatyczna bądź ręczna. Możesz samodzielnie starać się podbić wyniki reklamy (np. częstotliwość wyświetleń), sterując tą wartością. 

Facebook za każdym razem dokonuje estymacji za Ciebie i sugeruje, ile powinieneś przeznaczyć oraz ile możesz za to otrzymać (kliknięć czy zasięgu). Szczerze? Te wartości są mocno uśrednione i nie należy się nimi przejmować. Prawdziwe koszty poznasz dopiero po analizie kilku własnych kampanii.

 

Są jeszcze inne czynniki wpływające na to, ile kosztuje reklama na Facebooku. Między innymi rzeczy niezależne od nas, jak na przykład konkurencja, o której mówiliśmy czy związane z nią bezpośrednio większe koszty na przykład w okresie świątecznym. Wtedy nakłady na reklamę rosną, a, co za tym idzie, stawki poszczególnych reklamodawców. 

Wymienione wyżej czynniki to te najważniejsze. Teraz możesz zacząć analizować swoje reklamy i ich wyniki przez ich pryzmat. Szukać przyczyn wysokich kosztów lub wyjątkowej skuteczności poszczególnych kampanii. Ze swojej strony życzę  Ci jak najniższych stawek i jak największych zwrotów z inwestycji!

Do przeczytania,

Artur Jabłoński

Artykuł Ile kosztuje reklama na Facebooku? pochodzi z bloga ArturJablonski.com.