Jak generować leady na Facebooku?

Wielu marketerów – szczególnie z branży B2B – zastanawia się, jak generować leady na Facebooku. Twórcy portalu doskonale zdają sobie sprawę z tej potrzeby i przygotowali w tym celu osobny rodzaj reklamy. Poznaj “Pozyskiwanie Kontaktów”, czyli Lead Ads.

Lead Ads, czyli reklamy typu Pozyskiwanie Kontaktów to wciąż rzadko widywany przeze mnie typ reklamy na Facebooku. A szkoda, ponieważ daje wiele możliwości! W tym artykule przedstawię Ci, czym jest, jak działa, jak go ustawić oraz podam kilka pomysłów na jego wykorzystywanie. Gotowy? To do dzieła!

 

Pozyskiwanie leadów na Facebooku – jak działają Lead Ads

Tradycyjnie generowanie leadów – tych z Facebooka również – odbywa się według następującej ścieżki: najpierw kierujemy do użytkownika reklamę/treść, która kieruje go na landing page. Tam wypełnia formularz i jego dane trafiają do nas.

Tego typu podejście, choć nie twierdzę, że nieskuteczne (sam korzystam ze stron lądowania niemal nieustannie), rodzi kilka problemów.

Po pierwsze, jakość strony – od designu po dostosowanie do urządzeń mobilnych czy szybkość ładowania – będzie mieć niebagatelne znaczenie dla skuteczności strony lądowania. By znaleźć dobrze działającą wersję, trzeba będzie przetestować wiele komunikatów, zdjęć, itd. – to czas i pieniądze.

Po drugie, problem z formularzami – nikt nie lubi ich wypełniać. Wiele osób zrezygnuje, gdy zobaczy kilka pól domagających się ich uwagi. Inni, ci bardziej zmotywowani, popełnią błędy – literówka w adresie, kropka za dużo. To wystarczy, by lead był bezwartościowy.

Reklama na Facebooku typu Pozyskiwanie Kontaktów załatwia oba te problemy.

Po pierwsze, nie kieruje nikogo poza Facebooka. To reklama, która po kliknięciu otwiera formularz bezpośrednio na portalu. Co więcej – i tu przechodzimy do rozwiązania problemu numer dwa – automatycznie wypełnia go danymi Twojego potencjalnego leada. Użytkownik musi tylko kliknąć przycisk “Wyślij”, by te dane wylądowały u Ciebie. Proste i wygodne, a – co najważniejsze – nie daje możliwości popełnienia błędu przy wypełnianiu formularza.

Ok, rozumiesz już mechanikę działania. To może pora ustawić tego typu reklamę?

 

Jak ustawić reklamę pozyskującą leady na Facebooku

Pozyskiwanie Kontaktów to jeden z typów celów reklamowych na Facebooku. To oznacza, że nie jest dostępna bezpośrednio z poziomu fanpage’a. Jeżeli do tej pory Twoja aktywność reklamowa na portalu ograniczała się do promowania postów (do czego raczej zniechęcam – zobacz, dlaczego), musisz udać się w nowe miejsce. Tym miejscem jest Menadżer Reklam.

Jeżeli korzystasz z Menadżera Firmy na Facebooku, to wejdź do swojego firmowego Menadżera Reklam. Jeżeli nie – kliknij przycisk w prawym górnym rogu i z rozwijanego menu wybierz “Utwórz reklamy”.

menadżer reklam na facebooku jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? menadzer reklam facebook

Dzięki temu wylądujesz na etapie wyboru celu Twojej kampanii reklamowej. To nie miejsce na omawianie struktury reklam na Facebooku, więc powiem tylko w skrócie – na początku wybierasz cel (rodzaj) reklamy, potem tworzysz zestaw reklam (czyli tak naprawdę określasz, kto ma reklamę widzieć i gdzie), a następnie przygotowujesz już reklamę samą w sobie – czyli kreację.

Uwaga dla tych, którzy tworzyli już kampanie z wykorzystaniem menadżera reklam – Lead Ads nie różnią się praktycznie niczym na poprzednich etapach.

Tymczasem wracamy do tematu głównego. Jesteśmy na etapie wyboru celu reklamowego. Przedostatnia pozycja w środkowej kolumnie to właśnie Pozyskiwanie Kontaktów (Lead Ads). Wybierz ją, a następnie kontynuuj tworzenie reklamy, przechodząc do Zestawu Reklam.

pozyskiwanie kontaktów facebook jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? pozyskiwanie kontaktow facebook 1024x514

Rzeczą, którą musisz teraz zrobić, to pozwolić Facebookowi zbierać leady w Twoim imieniu. Musisz więc zaakceptować regulamin na samej górze kolejnego ekranu. Jeżeli tego nie zrobisz, Facebook nie pozwoli Ci stworzyć reklamy typu Lead Ads.

jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? facebook regulamin lead ads

Tworzenie zestawu reklam, jak również samo tworzenie reklamy pominiemy – nie jesteśmy w stanie kompleksowo omówić tych zagadnień w jednym wpisie – a zamiast tego przeskakujemy od razu do ostatniego elementu kampanii, czyli tworzenia formularza.

 

Jak stworzyć formularz Lead Ads

Tworzenie formularza to ostatni etap konfigurowania kampanii. Daje nam wiele możliwości. Dobrze jest też pamiętać o kilku rzeczach. Przyjrzyjmy się więc temu krok po kroku.

Aby zacząć, kliknij “Nowy formularz”. Twoim oczom ukaże się dość skomplikowany ekran z wieloma opcjami, ale bez stresu – tylko kilka rzeczy jest wartych uwagi.

tworzenie formularza facebook jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? tworzenie formularza facebook 1024x618

Najpierw wejdź do zakładki ustawienia. Musisz tam zmienić dwa pola.

Po pierwsze, przestaw język formularza na polski. Dlaczego? Dzięki temu po kliknięciu użytkownicy zobaczą nazwy pól po polsku, czyli Imię, Nazwisko, itd., zamiast Name, Surname czy Adress. To ważne!

Po drugie, ustaw otwarty typ formularza – pozwoli Ci to opublikować formularz na fanpage’u! Zobacz, jak to zrobić we wpisie reklama na Facebooku za darmo.

ustawianie lead ads facebook jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? ustawienia lead ads 1024x674

Ok, podstawowe rzeczy mamy już za sobą. Czas na tworzenie samego formularza.

Powiem krótko – konfiguracja de facto sprowadza się do odpowiedzi na jedno pytanie. Czy chcę, żeby formularz był łatwy czy trudniejszy do wypełnienia?

Głupie? Niekoniecznie. Jeżeli ułatwisz maksymalnie wysłanie do Ciebie danych kontaktowych, to możesz w ten sposób zdobyć wiele leadów, ale słabej jakości. Z kolei im więcej etapów na ścieżce, tym osoby, które udostępnią Twoje dane, będą musiały wykazać się motywacją. Teoretycznie działa to na Twoją korzysć – leady powinny być lepszej jakości. Pytanie jednak, ile osób zniechęcisz – w końcu zależy nam na ułatwieniu drogi!

Dlatego ja najczęściej robię wszystko, by zwiększyć wolumen i takie ustawienia Ci zarekomenduję. Polecam więc

  • wyłączyć ekran powitalny,
  • wybrać typ formularza większy wolumen,

Teraz najważniejsze – pola w formularzu. Lead Ads pozwalają tutaj na wiele możliwości.

lead ads facebook pytania jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? lead ads pytania

Przede wszystkim, wybierz spośród przygotowanych przez Facebooka opcji. One uzupełniają się automatycznie na podstawie danych, które użytkownik wprowadził na portalu. Dlatego miasto, numer telefonu czy adres e-mail uzupełnią się automatycznie, gdy tylko osoba kliknie w reklamę.

Masz też możliwość zadania własnych pytań. Jest ich kilka rodzajów! Możesz prosić o wskazanie (wielokrotnego wyboru), krótką wypowiedź czy nawet umówić spotkanie.

facebook generowanie leadów pytania jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? otwaret pytania facebook

Kolejny etap to kwestie ochrony prywatności. Tak, to miejsce, w którym umieszczasz wszystkie regułki prawne oraz link do swojej polityki prywatności na stronie internetowej. Nie zlekceważ tego!

facebook ochrona prywatności jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? ochrona prywatnosci facebook 1024x869

Możesz dodać do jednego formularza kilka zgód.

Przed nami ostatni etap – ekran z podziękowaniami. Tu, na szczęście, nie ma już wiele do roboty. Dodaj tu adres swojej strony internetowej lub link do materiału do pobrania, np. bezpłatnego e-booka.

podziękowanie lead ads fb jak generować leady na facebooku? Jak generować leady na Facebooku? facebook generowanie leadow podziekowanie 1024x647

Twój formularz jest gotowy, a Ty możesz uruchamiać reklamę!

 

Ile kosztują leady generowane przez Facebooka?

Nie da się określić jednej stawki. Tak jak każdy inny typ reklamy na Facebooku, tak i formularz Lead Ads ma zmienne stawki zależne od szeregu czynników. Szerzej pisałem o tym w artykule “Ile kosztuje reklama na Facebooku” i tam Cię odsyłam, jeżeli chcesz zrozumieć mechanikę.

Mogę natomiast powiedzieć Ci z doświadczenia, że rozstrzał będzie bardzo duży. Prowadziłem kampanie, gdzie jeden lead kosztował od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy (zapisy na newsletter, kody rabatowe, itd.), ale i takie, gdzie koszt waha się już w granicach od kilkudziesięciu do nawet 150 złotych za lead (np. w branży developerskiej).

Przeważnie będzie to jednak kilka, kilkanaście złotych.

 

Generowanie leadów na Facebooku czy na landing page – co wybrać?

Na początku artykułu wspominałem o problemach z generowaniem leadów za pomocą stron lądowania. Czy wobec tego nigdy ich nie stosuję? Przeciwnie – korzystam z nich nieustannie.

Nie da się z góry przewidzieć, czy w danej kampanii lepiej sprawdzi się pozyskiwanie kontaktów za pomocą Facebooka czy stron zewnętrznych. Wszystko zależy od grupy, produktu i szeregu innych czynników. Musisz więc przetestować obie metody i porównać koszty oraz – co dużo ważniejsze – jakość pozyskiwanych tymi sposobami leadów.

Jak uprzedzałem wcześniej, jeżeli maksymalnie uprościsz proces przekazywania Ci danych kontaktowych, możesz pozyskać wiele leadów niskiej jakości. A przecież nie o samą liczbę chodzi.

 

Lead Ads – przykłady i pomysły na generowanie leadów na Facebooku

Wiesz już, jak działa generowanie leadów na Facebooku i jak ustawić tego typu reklamę. Porozmawiajmy więc jeszcze przez chwilę o sposobach, w jakie możesz je wykorzystać. Choć jest to specyficzny format reklamowy, to daje wiele możliwości.

 

  • Zdobądź subskrybentów newslettera

Chcesz szybko zbudować bazę mejlową? Wykorzystaj lead ads, by zachęcić użytkowników do zapisania się do Twojego newslettera. Po co mają szukać odpowiedniego pola na stronie internetowej, skoro mogą to zrobić bezpośrednio z poziomu swojego ulubionego portalu.

 

  • Umawiaj rozmowy handlowe,

Pokaż reklamę, która zachęci do kontaktu z Twoją firmą. Zamiast jednak kazać do siebie dzwonić czy pisać, poproś jedynie o dane i wykonaj ten krok za Twojego klienta. Obiecaj odpisać lub oddzwonić z propozycją spotkania bądź…

 

  • Wysyłaj materiały ofertowe,

Np. katalog swoich produktów czy usług. Nic nie stoi na przeszkodzie, by uzupełnić lub zastąpić lead adsami wysyłanie mejli z zapytaniami ofertowymi. Niech potencjalny klient wykaże zainteresowanie, a Ty podsuniesz mu linka do odpowiednich materiałów promocyjnych – w zamian za dane kontaktowe oczywiście!

 

  • Dziel się lead magnetami – e-bookami, wideo, itd.,

Wykorzystujesz w swoich działaniach content marketing? Któż dziś tego nie robi! Wobec tego generowanie leadów przez Facebooka powinno być dla Ciebie ważnym działaniem. Przetestuj kierowanie bezpośrednio na strony ze swoją treścią w starciu z lead adsami.

 

  • Zapisuj ludzi na wydarzenia,

Organizujesz webinar? A może coś stacjonarnego, jak konferencję, szkolenie – cokolwiek, gdzie uczestnicy zapisują się telefonicznie, przez stronę czy mejlowo? Zastąp to formularzami kontaktowymi.

 

  • Rozdawaj kupony zniżkowe,

Facebook pozwala tworzyć kupony promocyjne bezpośrednio w reklamie, ale po co z nich korzystać, jeżeli możesz pozyskać dane kontaktowe do klienta, jeśli zrobisz to z pomocą Lead Ads?

 

Tyle pomysłów ode mnie. Masz własne? Podziel się nimi w komentarzu.

Tymczasem na dziś to wszystko!

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat reklamy na Facebooku, zapisz się na listę oczekujących na drugą edycję mojego kursu online lub weź udział w szkoleniu stacjonarnym.

Do przeczytania,

Artur Jabłoński

Artykuł Jak generować leady na Facebooku? pochodzi z bloga ArturJablonski.com.

Related Posts