Promowanie postów na Facebooku – czy warto?

Promowanie postów na Facebooku – czy warto? 170926 0001
Dotrzyj do większej grupy odbiorców dzięki dostosowaniu treści do poszczególnych generacji!
26 września 2017
siostry kozłowskie strona www  Promowanie postów na Facebooku – czy warto? 170919 0001
Nowa strona dla Siostry Kozłowskie
9 października 2017

Promowanie postów na Facebooku – czy warto?

Promowanie postów na Facebooku to temat, wokół którego narosło wiele mitów. Podobno sprawia, że portal obcina zasięgi organiczne. Podobno daje słabe wyniki. Jak jest w istocie? Dowiesz się z tego wpisu. 

Dlaczego warto promować posty na Facebooku

Jeżeli Twój fanpage rośnie, to pewnie zauważasz, że jego zasięgi już niekoniecznie. Rozwijasz profil, tymczasem publikowane treści docierają do coraz mniejszego procenta fanów. Dlaczego tak jest? Cóż, powodów może być wiele, ale jednym z nich na pewno jest fakt, że Facebook tak po prostu działa. 

Portal Zuckerberga ma wpisane w założenia, że im większy jesteś, tym mniejsze dotarcie otrzymujesz (tudzież tym trudniej przebić Ci się do swoich odbiorców). Powód? Bardzo prosty. Wtedy zaczniesz płacić!

Oczywiście są sytuacje, w których regularnie osiągasz zasięgi znacznie powyżej własnej liczby fanów. Umówmy się jednak: to rzadkie przypadki.

Zazwyczaj taki fanpage reprezentuje interesującą kategorię. Blog parentingowy, portal dla wędkarzy czy dowolna inna społeczność mocno angażujących się osób poradzi sobie prawdopodobnie z facebookowymi ograniczeniami. Profil korporacyjny, mała, lokalna firma czy nieznany sklep internetowy – już niekoniecznie. 

Pozostaje więc otrzeć łzy i zacząć promować posty. Tylko czy to aby na pewno tutaj nie czekają nas jakieś pułapki?

 

Promowanie postów na Facebooku obcina zasięg?

Często spotykam się z pytaniem czy promowanie postów na Facebooku obcina zasięg organiczny. Będę szczery: nie jestem w stanie tego jednoznacznie stwierdzić. Być może portal próbuje nas w ten sposób przechytrzyć. Wydaje mi się jednak, że tak nie jest, a problemy z zasięgiem organicznym promowanego posta biorą się z czegoś innego.

Jak zazwyczaj wygląda proces promowania postów na Facebooku? Administrator fanpage’a klika “Promuj post” pod konkretnym wpisem tuż po jego opublikowaniu i kieruje reklamę na przykład na fanów. To błąd. Dlaczego? Ponieważ do sporej liczby osób dotarlibyśmy tak czy siak organicznie. Tymczasem Facebook dotrze już do nich z reklamą, więc zakwalifikuje daną osobę do zasięgu płatnego. Tym sposobem, spada nam organiczny (bezpłatny) zasięg posta. Ot i cała tajemnica.

Rozwiązanie? Nie promuj postów tuż po publikacji, jeżeli akurat nie musisz. Daj im kilka godzin, może nawet jeden dzień. Dopiero wtedy zainwestuj w promocję. Dzięki temu osiągniesz większe zasięgi. Między innymi dlatego, że każda bezpłatna interakcja (lajk, komentarz) pod postem zmniejsza koszty reklamy – pisałem o tym we wpisie “Ile kosztuje reklama na Facebooku“.

 

Jak promować posty na Facebooku?

Promowanie postów na Facebooku samo w sobie nie jest złe. Natomiast ważne jest, z którego miejsca je uruchamiasz. Większość początkujących (ale i niektórzy doświadczeni reklamodawcy – z wygody) odpala reklamę z poziomu fanpage’a. Po prostu klika przycisk “Promuj post” i gotowe. 

promuj post facebook  Promowanie postów na Facebooku – czy warto? promuj post facebook

Tymczasem promowanie postów na Facebooku z tego miejsca jest mało efektywne. Taka reklama osiąga gorsze wyniki, ale przede wszystkim jest ograniczona pod kątem opcji. Nie skorzystasz z żadnych zaawansowanych opcji optymalizacji, dobierania miejsc, w których reklama ma się wyświetlać. Nie ustawisz, w jakie dni i w jakie godziny ma działać. A to tylko część możliwości, które Cię omijają.

Jak w takim razie promować posty? Przez menadżera reklam. Kliknij w trójkącik menu w prawym górnym rogu ekrany i wybierz z dostępnych opcji “Utwórz reklamę”. Następnie kliknij w “Aktywność” (mniej więcej na środku ekranu). Ekran powinien zjechać w dół, a Tobie ukażą się trzy opcje: polubienia strony, reakcje na wydarzenia oraz aktywność względem posta – to właśnie promowanie postów.

promowanie postów na facebooku - aktywność  Promowanie postów na Facebooku – czy warto? promowanie postow na facebooku aktywnosc 1024x694

Przejdź do kolejnego ekranu i zobacz, jak wiele możesz zrobić. Jeśli nie chcesz odkrywać tego samemu – zapraszam na moje szkolenie z reklamy na Facebooku 🙂

 

Czy promowanie postów na Facebooku się opłaca?

Wiele osób, które dopiero startują z reklamą na Facebooku jest niezadowolonych z efektów. Uważa, że jest nieskuteczna. Nie twierdzę oczywiście, że promocja na tym portalu jest dla każdego, natomiast bardzo często winę w takiej sytuacji ponosi nie tyle Facebook, ile złe ustawienie reklamy.

Domyślną opcją stosowaną przez początkujących reklamodawców jest “Promuj post”. Bardzo często ich celem są wejścia na stronę. Publikują treść z linkiem do witryny i promują posta, bo chcą uzyskać jak najwięcej ruchu na stronie. Tu leży pies pogrzebany. To zwykły problem komunikacyjny!

Facebook ma kilkanaście tzw. “celów” reklamowych – Aktywność (na przykład promowanie postów właśnie) jest jednym z nich. To funkcja dla osób, którym zależy na większej liczbie interakcji – lajków, komentarzy, udostępnień. Do kierowania osób na www służy inny cel – “Ruch”.

To wydaje się banalne, ale dla Facebooka to dwie zupełnie inne metody działania – od dobierania grupy docelowej po optymalizację wyświetlania reklamy. 

Teraz już wiesz, skąd błąd i rozczarowanie reklamodawcy – oczekiwał ruchu na stronie, ale wybierał opcję, której celem jest zwiększenie zaangażowania.

 

Na dziś to już wszystko! Myślę, że wiesz już doskonale, jak działa promowanie postów na Facebooku i czy warto to robić. Z mojej perspektywy – tak, ale istotne jest, czy korzystasz z tej funkcji bezpośrednio z poziomu Menadżera Reklam. Oraz oczywiście to, czy rzeczywiście zaangażowanie pod wpisami było Twoim celem.

 

Do przeczytania!

Artur Jabłoński

Artykuł Promowanie postów na Facebooku – czy warto? pochodzi z bloga ArturJablonski.com.